Trek til Annapurna Basecamp(Nepal) med Kim

Kim mtte jeg p New Life i Chiang Rai Nord Thailand. Jeg skjnte umiddelbart at her hadde jeg med en ekte fjellgeit gjre, s jeg benyttet alle overtalelses kunster jeg kan p f henne til komme til Nepal trekke med meg. Det klarte jeg:-)

11. mai 2013 landet Kim p Katmandu airport og det var duket for en spennende tur til Annapurna Basecamp, som er en av klassikerne i den Nepalske delen av Himalaya. Kim mtte lne litt utstyr av trekkingselskapet vi reiste med, blant annet et par vandrestaver som aldri kom ut av turistkvarteret i Katmandu. Vi glemte dem igjen p en butikk i Katmandu og oppdaget etter stengetid at vi ikke hadde stavene. Vi trodde frst at vi hadde glemt dem p en bokhandel hvor jeg hadde kjpt Snmannen av Jo Nesb til mine nye amerikanske venner Kim og C.J. Siden vi skulle med bussen til Pokhara klokken 07.00 morgenen etter ba vi C.J. om hjelp. P bussen til Pokhara fikk vi melding fra C.J. om at stavene ikke var i den butikken vi trodde de var. Da var det bare aktivere de sm gr for finne ut hvor vi hadde shoppet dagen fr. Med litt telefonisk forklaring p hvor vi hadde vrt og handlet hrbnd dagen fr, klarte C.J. finne butikken. Alle som kjenner meg vet at jeg ikke er verdens beste til gi veibesrkivelser:-) Takk C.J. for hjelpen:-)

Trek til Annapurna Basecamp hva skal vi si om den montro?.............AWESOME:-)

Ingen tvil om at jeg er i mitt rette element nr jeg vandrer i fjellene her nede.

Guiden vr Babu mtte oss p buss stasjonen i Pokhara, og jeg skjnte umiddelbart at dette var en guide jeg kom til komme godt overens med. Bde han og jeg lrte spille poker av Kim. Poker var en fin Icebreaker og innfallsvinkel til god interaksjon med de andre p lodgene. Alt fra lokale brere til koreanske forretningsmenn tinte opp nr vi spilte poker med trkede bnner i potten.

Vi sto opp grytidlig dagen vi skulle begynne og trekke og kjrte i halvannen time opp i fjellene fr vi ble sluppet av. Da vi begynte trekke var barna fra de sm landsbyene i nrheten p vei til skolen. Vi s mange glade barn som gledet seg til g p skolen. Frste dagen startet vi med g langs elven frem til lunsj. Etter lunsj vandret vi i halvannen time opp 3.500 trappetrinn, fr vi tok kvelden i en liten landsby med navn Ulleri hvor vi stoppet for natten. P gjestehuset fikk vi rom med en fantastisk utsikt over fjellene. Etter at vi hadde installert oss p rommet tok vi en liten spasertur i den lille byen og ble tilskuere til bde volleyballkamp og danseoppvisning.

Dag nummer to var selveste 17. mai. Vi var p vandring gjennom regnskogen med blomstrende rododendron opp til Gorepani hvor den store attraksjonen er g opp til Poon Hill fr soloppgang for se solen stige opp mellom 8.000 metrene i Annapurna fjellkjeden. Denne soloppgangen blir kalt verdens vakreste. Dessverre ble jeg syk med drlig mage p veien opp til Gorepani og mtte kaste inn hndkleet p veien opp til Poon Hill klokken halvfem om morgenen. Det var ikke s farlig siden det var overskyet og vi ikke ville sett verdens flotteste soloppgang uansett.

Som sagt s ble jeg syk p dag nummer 2 og var fortsatt langt fra friskmeldt da vi startet vandringen den tredje dagen. Ingvill klare selv mtte bare innse at det ikke var noe alternativ takke nei til guidens tilbud om bre dagstursekken min. Etter dette opplyste guiden oss om hvor han sov om natten og at vi mtte komme vekke han hvis jeg ble syk igjen. Jeg forskte berolige han med at jeg ikke trodde det var ndvendig siden turvenninnen min var sykepleier uten srlig hell.

De kommende dagene bevegde vi oss sakte men sikkert gjennom regnskog med blomstrende orkideer og landbruksomrder mot Annapurna Basecamp. P dag 6 p vei til Annapurna Basecamp vandret vi i en dal mellom de store fjellene i Annapurna. Vi hadde 7.000 og 8.000 metre rundt oss. Gjennom dalen rant elven i strie strmmer. Endelig hadde vi ankommet Annapurna Basecamp. For en opplevelse endelig vre ved mlet og vre mellom verdens hyeste fjell. Dag nummer 7 sto vi opp grytidlig for ta bilde av fjellene i soloppgang. Det startet litt drlig og var overskyet, men det klarnet fort opp og vi fikk noen fantastiske bilder av fjellene. Etter frokost satte vi nesen nedover igjen gjennom det samme fantastisk vakre landskapet som vi hadde vandret opp gjennom. P dag 8 stoppet vi i Jinhua landsbyen som har hot springs og benyttet ettermiddagen til slappe av og nyte livet. Det trengtes da apostlenes hester var ganske s slitne etter alle oppover og nedover bakkene samt trappene som vi hadde lagt bak oss. Dag 9 og 10 ble tilbakelagt i samme type landbrukslandskap og regnskog som vi hadde begynt turen i.

Dette var en helt fantastisk tur. Hver kveld nr vi la oss til sove konkluderte vi med at nok en dag hadde fortonet seg som et eventyr. Det er s mange forskjellige aspekter som farger en trekk i dette fantastiske fjellandet. Fantastisk landskap, mennesker som har ftt mindfullness inn med morsmelken, utrolig mange fine interaksjoner med mennesker du mter langs veien i en annerledes verden, m.m???

Vi gikk i slutten av mai som ikke er hysesong. Vret er litt mer ustabilt da med en del regn. Til gjengjeld slipper du g i k og komme til overfylte lodger som er en utrolig fordel. Personlig vil jeg heller ha litt mer ustabilt vr og treffe mindre folk, enn vre her i hysesong. Jeg har prvd det ogs og det kan vre litt stressende.

Jeg har vrt p trekking i Mount Everest regionen og Annapurna er et mye enklere omrde trekke i enn Mount Everest. Lodgene holder en bedre standard og du gr ikke s hyt (4.130 moh. i Annapurna mot ca. 5.500 moh. i Mount Everest). Du fr servert fantastisk mat p lodgene. Vr forberedt p en annerledes opplevelse enn den du fr hjemme.

Babu Guiden vr og Bakta breren vr var helt fantastiske. P Annapurna Basecamp mtte vi en nederlandsk kvinne som hadde ftt hydesyke og var ganske s redusert. Hun hadde en ung uerfaren guide. Hvis hun hadde blitt drligere hadde de mttet ta henne ned i nattemrke til en lodge som l p lavere hydemeter. Jeg og Kim diskuterte om guiden vr ville fulgt denne damen ned hvis det ble kristisk. Jeg mente han ville gjort det og Kim mente at han ville fulgt oss. Vi spurte han og jeg hadde rett:-) Du vet du er p tur med rett guide nr han ikke bare er opptatt av liv og helse til de han er betalt for flge opp.-)

Mange er redd for at de ikke skal klare hyden her i Nepal. Det som er viktig er g med en guide som man fler seg komfortabel med. Det er masse gode guider her nede og jeg har vrt heldig og hatt gode ansvarsfulle guider p alle turene mine. De sier at de str til tjeneste 24/7 mens du er p tur og de mener det virkelig.

Det er en ting jeg egentlig visste fra fr, men som jeg er helt sikker p n. Jeg trives utrolig godt med vre p fjellet. Jeg er i ferd med bli helt fortapt i den vakre naturen og de store fjellene her nede. Jo lenger opp i fjellheimen jeg kommer, jo mer vkner kropp og sjel til live.

Jeg var p tur med Mountaing Delight denne gangen ogs. Basert p de erfaringer jeg har med vre p tur med dette selskapet kan jeg anbefale dem.