Off touristic trekking in Ganesh Himal, Nepal

For et eventyr jeg har vrt p og for noen flotte mennesker jeg har hatt med meg p denne turen:-) Jeg har vrt p en 12 dagers trek i et omrde som det ikke vandrer mye turister i. Jeg har ftt se p nrt hold hvordan det er leve p landsbygda i Nepal, jeg har ftt se fantastisk natur, mye vr har vi hatt ca. 40 graders temperaturforskjell mellom hyeste og laveste temperatur.

Norsk fjellvr i Rupchet:-)

Fire dager senere koser vi oss med et bad i elven:-)

Ram som driver trekkingbyret Mountain Delight som jeg reiste med, er fra omrdet vi gikk i. Han jobber med f flere turister til dette omrdet som ikke er et av de mest beskte omrdene i Nepal. Jeg har vrt p trek i Nepal en gang tidligere og da gikk jeg i k til Mount Everst BaseCamp. Kan trygt si at dette var en helt annen tur med et annet fokus. Nysgjerrig som jeg er s mtte jeg jo prve meg p en tur i et omrde turister normalt ikke besker:-)

Landsbyen vi startet trekken i:

Noen nyssgjerrige lokale barn:-)

Turen startet med en seks timers kjretur fra Katmandu i en minibuss som var fullastet med mat og utstyr for 12 dagers trekking samt syv nepalesere og meg. Nepaleserne var med som brere, guide og kokk.

Angende vret s var det nesten som vre p tur i de norske fjellene, med dager hvor vi hadde alle rstider p en dag. Det startet regne den frste dagen nr vi hadde sltt opp teltleiren. Jeg og guiden var enige om at det bare var en liten regnskur. Det regnet til tider ganske kraftig med noen f solgltt innimellom de kommende 5 dagene. Da er det godt vre fra vestlandet hvor vi er vant med litt vr Vi hadde sn og minus grader om natten p det hyeste overnattingsstedet Rupchet (ca. 3.800 moh.). Vrgudene m ha hrt at jeg savnet vinteren i Norge:-) Fire dager senere kom vi til Ram?s hjemsted Jyamrung hvor det var 30 - 35 grader, og vi badet i elven p ekte asiatisk vis (med klr p). Medbrakt personlig campingutstyr som sovepose, dunjakke, ullunderty osv. holdt meg varm og trr under alle omstendigheter. Vret vi hadde p denne turen skal vre uvanlig for rstiden.

Det er et tft liv.........

Vrgudene ga meg en smak av vinterfjell...

Landskapet vi gikk i var en kombinasjon av landbruksomrder og jungel. Vi gikk ikke i store fjell som du gjr i Mount Everest men det var utrolig vakker natur. Denne turen har andre kvaliteter enn en tur i de store fjellene. Her fr du se livet p landsbygden som tilsynelatende virker til vre strabasist og utrolig fysisk krevende. Landbruksomrdet vi gikk i besto av rsm landsbyer som klorer seg fast i ssiden. Landsbyene ligger p mellom ca. 1.000 moh og opp til 3.000 moh. Langt fra alle landsbyer har bilvei. En dagsmarsj til fots med produkter man kjper eller selger til og fra markedene er ikke uvanlig.

Livet p landsbygda:

Vi passerer en liten landsby:

Frken Ytreland p brtur..........

Jungelen var som g gjennom et landskap som ligner p landskapet i Ringenes Herre filmene. MAGISK. Vi var fire dager sammenhengende i jungelen, og gikk gjennom noen helt fantastiske rododendron skoger i full blomst med rododendrontrr opp mot 15 - 20 meter. Visste du at den rododendronen med rd blomst er Nepals nasjonalblomst. Det var ogs sm setrer oppe i ssidene hvor de hadde husdyrene p sommerbeite og dyrket diverse grnnsaker. Det gr ikke ann beskrive hvor vakkert det var, det m oppleves. P en klar dag kan man se de store fjellene i Manasalu, Annapurna og Ganesh Himal.

Rd rododendron:

Rododendronskog i full blomst:

Her var det litt bratt.........

Asosiasjoner til Ringenes Herre?

En liten seter som ligger p ca. 3.000 moh:

Slekta:-)

Utsikt til de store fjellene:

Manasalu

Anapurna

Teltleirene ble satt opp ved elvebredder, i utkanten av landsbyene, p beitejorder. Den ene dagen kunne guiden fortelle at jordet vi campet p hadde vrt treningsleir for maoistene, mens de holdt til i jungelen fr de kom i regjering. Det gjr inntrykk bli minnet p at hvordan det har vrt i ganske nr fortid i dette landet.

Frokost med utsikt:

Utsikt fra teletet:

Lokaltransport oppe i fjellene:

Soloppgang over fjellene i Langtang:

Soloppgang 2 over fjellenne i Langtang:

Soloppgang 3 siste dagen:-)

Jeg fikk tre mltider til dagen. Frokosten besto av grt eller musli, egg i forskjellige varianter, brd, Juice, kaffe og te. Til lunsj og middag fikk jeg varme retter hver eneste dag med masse grnnsaker og litt fisk/kjtt.

I dette omrdet er du virkelig turist og du blir lagt merke til. Du blir mtt med en utrolig vennlighet fra de som bor her. Selv om livet kan virke strabasist for dem som bor her er det en god stemning i landsbyene vi passerer. Barna er nysgjerrige som barn flest.

Menneskene jeg var p tur med var helt supre og utrolig vennlige. Jeg har hatt det helt supert i sammen med dem fra vi kjrte ut av Katmandu til vi var tilbake igjen. Guiden var fra omrdet vi trekket i s jeg fikk komme hjem til han og hilse p familien. Jeg fikk ogs bo privat i to netter hos moren til Ram som driver trekkingbyret. Jeg synes det er utrolig generst av dem la oss turister f komme s tett inn p livene deres, og jeg fikk virkelig oppleve hvordan livet p landsbygden er. Jeg setter utrolig pris p gjestfriheten deres.

Gutta p tur:-)

Guiden:-)

Eldste mann i flget:-)

Den yngre garde:-)

Hjemme hos Guiden:

Hjemme hos moren til Ram traff jeg Andreas og Johan fra Stockholm:-)

For de av dere som er glad i naturen og nsker oppleve noe som er annerledes, kan denne turen anbefales p det varmeste. Dette er en mye lettere tur enn for eksempel Mount Everest, da det hyeste punktet p denne trekken er rundt 4.000 meter mot 5.200 p Everest. Det er ogs kortere dagsetapper. Dere m vre forberedt p at det er annerledes enn slik vi har det hjemme. Dere vil oppleve god service, god mat tre ganger daglig og god hygiene. De jeg har vrt p trek med er mennesker som virkelig str p pinne for at du skal ha det bra. Jeg dro guiden opp av sengen en kveld etter at han hadde lagt seg, fordi det var en stor edderkopp i sengen min. Ja, mye strre enn de jeg s i Thailand:-) Han sto opp og tok knekken p den med et stort smil om munnen.

Jeg har kun gode erfaringer med Mountain Delight og de er ogs behjelpelig med treks i de mer turitifiserte omrdene i Nepal.

Kontaktinformasjon:

Mountain Delights Treks & Expedition

Z-street Thamel, Katmandu, Nepal

e-mail: info@gotomountain.com

Nepal har en spesiell plass i hjertet mitt. Det er s desidert det landet som rrer mest med meg av de landene jeg har beskt til n. Det er ikke bare flotte fjell og fin natur som gjr at jeg liker meg s godt her. Det er en utrolig god atmosfre og du mter mange utrolig flotte mennesker med en holdning som vi kan lre noe av i den vestlige verden.

I FEEL I AM ON THE RIGHT TREK:-)

Legger ved beskrivelse p engelsk av dagsetappene p trekken under for de av dere som er interressert:-)

Day by day Itinerary

Day 1.Kathmandu - To Betrawati, aprx.height 8.50m. (5 hours drive). North of Kathmandu via Trishuli Bazar (Shoping centre for local people, mix caste people from different village, Small River in the camp site)

Day2: Betrawati - Kispang (aprx. height 1850m.); 6 hours walk. (Steep up, mix village, farm and Shaal forest)

Day 3: Kispang - Thulo Chaur (aprx. height 2350m.); 5 hours walk. (Great tamang culture, village, School, Monastry, stupa, farm, waterfall)

Day 4: Thulo Chaur - Gonga (aprx. height 3000m.)4 hours walk. (Nice and deep mix forest, Animals)

Day 5: Gonga - Rupchet (aprx. height 3800m.); this is the base camp of Shing La Top; 4 hours walk. (Deep rhododendron and pine forest, good chance to see the animals including monkey, great Himalayan chane of Langtnag and Tibet range.

Day 6: Rupchet - Shing La pass (aprx. height 4400.) or Sing La Top (aprx. height 4600m? Cherma (aprx. height 2900m.); 7-8 hours walk. (High top, early moring Singla for Amazing Mountains view with sunrise, deep forest)

Day 7: Cherma - Meyghang (aprx. height 2300m.) 6 hours walk. Nice forest, nice tamang village, great Mountain View and farm.)

Day8:.Meyghang ?Tharpu or Sally (Aprx height 1900m) 5 hrs. (Nice terrace farm, mix caste village, local shoping place, Mountain View)

Day 9: Tharpu or Sally -Jyamrung (Sharabensi) (aprx. height 900m.); 5 hours walk (great, mix village, nice farm)

Day 10: Jyamrung (Sharebensi) stay local house, teaching in school, working with local people as their daily activity, fishing, swimming as you like.

Day 11:Jyamrung (Sherebensi) ?Jyamrung Durbar (Old king palace) (aprx. height 1800m.); 2 hours walk. Village, local shopingtown, old king palace, Mountain View, celebrating last night.

Day 12: Jyamrung Durbar-Golabhanjyang (1 hrs walk) ?Kathmandu, 6 hrs drive.