Sightseeing i Mandalay Del 2

Ingen dager er like her i Mandalay. Det er alltid noe uventet som skjer i lpet av dagen. N har jeg vrt i Mandalay i fire uker, og jeg kan trygt si at det er de mest innholdsrike ferieukene jeg noen gang har hatt. Det sier litt. De som kjenner meg vet at jeg pleier fylle feriene mine til det maksimale med innhold og gode ferieminner. I morgen reiser jeg tilbake til Bangkok hvor jeg blir over natten. Deretter blir det strandliv i Thailand i noen uker......

I denne bloggen skal jeg fortelle mer om sightseeingen jeg har vrt p i Mandalay. U Nan (Munken) tok meg med p sightseeing til U Beins Bridge og Sagaing Hill, mens lrerne tok meg med p Sightseeing til den strste buddhaen i Mynamar i Bawdytahang.

U Beins Bridge ligger i Amarapura som er en forstad til Mandalay. U Beins Bridge er verdens lengste bro bygget av Teak. I tillegg til at dette er en attraksjon i seg selv, valfarter turistene til broen for se p soloppgangen og solnedgangen. Siden jeg ikke er tidlig nok oppe om morgenen til se soloppgangen, var jeg der og s p solnedgangen. Det er virkelig verdt ta et besk p broen bare for se p solnedgangen. Amarapura er ogs kjent for sine veverier hvor det produseres de fineste stoffer med tradisjonelle Mynamarske mnster. Nr du gr gjennom Amarapura hrer du summingen fra vevemaskinene.

Saigong Hill er kjent for de vakre pagodene som ligger oppe i sen p Saigong Hill. Flere av klostrene som ligger nedenfor sen er meditasjonssentre for turister som nsker tilbringe ferien p kloster meditere.

Vi tok buss ut til Saigong Hill og det var en tlmodighetsprve for de fleste. Du skjnner vi tok bussen ganske tidlig om morgenen og det var ikke nok passasjerer p bussen. Dette medfrte at vi ble stende lenge p hvert eneste stoppested for rekruttere passasjerer. En busstur som normalt skal ta 50 min, tok halvannen time. P denne turen fikk jeg se en annen side av disse vennlige menneskene, da det var ganske mange irriterte passasjerer etter hvert, og det ble en amper stemning mellom passasjerene og betjeningen. Da vi nrmet oss Saigong Hill viste det seg at bussen stoppet p nedsiden av Saigong Hill, s vi mtte ta noen traktorlignende taxi?er det siste stykket.

Vi beskte tre pagoder p Saigong Hill og det var en god spasertur mellom dem. Disse pagodene var minst like vakre som pagodene p Mandalay Hill. Siden jeg var s heldig ha lokalkjent guide med meg, gikk vi bakveiene mellom klostre og pagoder fra den ene pagoden til den andre. Det er utrolig vakkert omrde som gir sjelefred.

Bussturen tilbake er den mest CRAZY kjreturen jeg noen gang har vrt p. Det var en annen buss som kjrte forbi oss og da ble det konkurranse om kundene. Sjfren la seg p hjul etter den andre bussen, og det ble en skikkelig biljakt med hasardis kjring og masse tuting for komme seg forbi. Sjfren ville garantert mistet lappen i Norge.

I Bawdytahang?s finner du Myanmars strste Buddha. Verdt et besk. Denne Buddhaen skilte seg ut fra de andre Buddhaene som jeg har sett i Pagodene. Du s den fra lang avstand da den sto oppe p en bakketopp og inneholder 31 etasjer. Hvis ikke jeg tar helt feil (finner ikke informasjon om den i Lonley Planet) ble Buddhaen ferdigstilt i 2009. Inni Buddhaen er det 31 etasjer utsmykket med moderne malerier med buddhistiske budskap. Maleriene er fantastisk vakre og forseggjort. P dette stedet kunne jeg fint ha tilbringt en hel dag med bare g rundt se p de fasinerende maleriene.

Stedet er ogs kjent for parken med de 1000 Budhaer.

Denne turen kom som en skikkelig overraskelse p meg. Siden elevene hadde begynt eksamensperioden sin s hadde jeg ingen undervisning denne dagen. Jeg hadde derfor planlagt ta dagen som den kom, og begynte med en rolig yogakt. Hadde kommet halvveis i den frste velsen da de ringte fra resepsjonen kl. 07.38 om morgenen. Det var noen av lrerne fra skolen som hadde kommet for ta meg med p sightseeing. Da var det jo bare hoppe i dusjen hive seg rundt bli med dem p sightseeing. Da jeg kom ned i resepsjonen sto det tre lrere som hadde pyntet seg for anledningen og ventet p meg. De hadde ftt lne overlrerens bil og sjfr som skulle kjre oss til Bawdytahang. Bawdytahang ligger 2,5 - 3 timers kjretur fra Mandalay. Siden jeg ikke fant info om dette stedet i Loneley Planet vil jeg anbefale kontakte en lokal guide i Mandalay. De kan sikkert vre behjelpelige med arrangere en tur til dette stedet.

Det denne turen lrer meg er at livet er ikke kjedelig hvis du blir med p de muligheter som dukker opp:-)