Reiseskildring fra de Italienske Alper

I forbindelse med nyttrshelgen har jeg vrt p en 9 dagers fantastisk ferie i Italia med en venninne. Mesteparten av turen var vi oppe i de Italienske alper og sto p ski. Alpene rundt juletider kan virkelig anbefales, da det er mye mildere klima enn i de norske fjellene. Vi hadde sol vindstille og temperaturer rundt 0 grader de fleste dagene. Vi fikk kost oss med utelunsj som inkluderte utsikt til Mount Blanc.

Utsikt fra lunsjstedet p 2.000 moh.

Vi fly til Milano hvor vi leide bil og kjrte 22 mil til Courmayeur, som er siste skiresort p italiensk side i Mount Blanc, fr du kjrer inn i tunnelen til Chamonix. Courmayeur er et fantastisk fint sted reise til for st p ski og samtidig f en stor naturopplevelse. Skianlegget i Courmayeur ligger bokstavelig talt ved forten av Mount Blanc. Du har muligheten til kombinere skikjring i Courmayeur med Chamonix og Verbier p samme skikort

Bde snforholdene og vret var optimalt med ca. 1 meter fin sn, sol og rundt 0 grader. De frste dagene sto vi p ski i skianlegget i Courmayeur, for komme litt inn i skikjringen. Selv om bde jeg og venninnen min er vant med g p ski i Nordmarka og fjellet, s er det en stund siden vi sto p alpinski sist. Annlegget i Courmayeur er middels stort og vanskelighetsgraden p bakkene er overkommelig for de fleste. Personlig synes jeg anlegget minner litt om Hemsedal. For de som vil st offpiste er det gode muligheter for det ogs. Bde ved anlegget og i fjellene ved Mount Blanc.

Bilder fra skibakken

Etter noen dager i skianlegget bestemte vi oss for leie skiguide og st p ski til Chamonix ned Valle Blanche. Vi startet turen p 3462 moh. p toppen av Helbronner, og gikk over breen ned Valle Blanche. Som en god naturopplevelse skal vre s var dette en skitur med bde indre og ytre inntrykk.

P det indre planet s begynte turen lenge fr vi sto p toppen av Helbronner. Den begynte i leiebilken p flyplassen hvor vi traff noen andre nordmenn som kjente Courmayeur og tipset oss om turen. Da startet den mentale reisen med vurdere vre egne egenskaper og om vi ville klare denne turen. Vi kontaktet den lokale skiguideutleien, og fikk snakket med en guide som mente at vi enkelt ville klare turen. S ble vi satt over til sekretren som var veldig streng p at vi mtte vre erfarne i svarte lyper for at vi skulle f guide. Det flte hverken jeg eller venninnen min at vi var. Vi hadde ikke engang sett p de svarte lypene. Vi ble enige om at vi skulle komme bort p kontoret til utleiebyret og snakke med en guide dagen etter.

Den dagen brukte vi mye tid og energi i bakken p vurdere vre egenskaper. Vi damer har en tendens til undervurdere egenskapene vre, og det snakket vi en del om. I tillegg til snakke med guiden, kontaktet jeg en kamerat av meg som bodde en sesong i Chamonix for st p ski. Dette er en person som ogs kjenner godt til mine muligheter og begrensninger p ski. Vi fikk tommelen opp fra han p gjennomfre turen.

Morgenstund utenfor hotellet

Vi endte opp med bestille guide til nyttraften 2012. Vi ble hentet p hotellet klokken 08.00, og kjrte ut til Pralude hvor vi tok heisen opp til Helbronner p 3462 moh. Det var en strlende dag i fjellet med sol fra skyfri himmel og vindstille. Vi kunne ikke ha drmt om bedre vr. Vi rant nedover bakkene mellom fantastiske 4.000 metre i lssn en god stund, fr vi kom itl brefallet. P brefallet mtte vi virkelig konsentrere oss da vi sto mellom store bresprekker. Denne turen var en fantastisk bonustur. Da jeg dro fra Oslo s visste jeg ikke om denne turen.

Helbronner

Utsikten ned Valle Blanche

Denne turen er et resultat av at vi turte og tenke tanken helt og fullt ut. I vurderingen vi gjorde i forkant hadde vi vr tvil p om den ville bli for krevende for oss. Turen viste seg s absolutt vre innenfor rekkevidde for oss, og er en opplevelse vi kommer til leve p en stund.